joi, 3 decembrie 2015

Fereastră verde cu iederă




Pavaj neregulat strecurându-se printre case vechi cu garduri mai mult sau mai puţin dărăpănate. Piatră cubică gri completând mozaicuri matematice, arce de cerc in principal, dar si pătrate sau cercuri întregi. Ciudată exactitatea lor în haosul de forme al porţilor de fier forjat, inox, plastic, lemn, etc. Indiferent cât de sinuos ar fi drumul însuşi precizia pavajului-mozaic uimeşte ochiul trecătorului dispus să-şi aplece privirea. Atât de precis mozaicul încât devine monoton la un moment dat, dar nu la fel de monoton ca sacadarea paşilor în mersul acela tărăgănat spre nicăieri prin dreptul unor curţi sau case mai vechi, unele renovate altele nu, prin dreptul unor porţi ferecate sau nu, de-a lungul unor garduri interminabile sau nu, ascunzând toate vederii drame sau comedii umane, cu tâlc sau nu, prin verdele unor grădini îngrijite sau părăginite, pline de flori, de arbuşti şi chiar de pomi. Roşul acela închis al cireşelor răscoapte lucind în soarele dogoritor de parcă ar fi mijlocul lui iulie nu sfârşitul lui mai te înfometează făcându-te să-ţi doreşti câteva fructe din care să muşti cu nesaţ lăsându-le seva dulce şi aromată să curgă înăuntru, bucurându-te. Şi ce bine se potriveşte roşul acela cu galbenul trandafirilor înmiresmaţi scăpaţi proaspăt din strânsoarea bobocului, cu amestecul de culori al panseluţelor, cu albul sau roşul bujorilor. Şi mirosurile… Frezii, lăcrămioare, trandafiri (din nou), crini… şi multe altele. Şi căldura moleşitoare topind lucruri şi oameni şi gâze. Doar un câine prostuţ lasă odihna umbrei unui măr ca să te latre, dar se răzgândeşte repede lovit în moalele capului de canicula lichidă, deşi e mai.
Apoi casa. Casa aceea crescută, parcă, direct din pavaj blocând orizonturi şi dând senzaţia de capăt de drum. Nu-ţi poţi face o idee a mărimi ei deoarece din unghiul acesta nu se vede decât un perete ţuguiat de forma acoperişului. Pare o casă pe trei nivele cu pod mare cât o altă casă, veche, cu ziduri groase ca de cetate medievală. Zidul vizibil acum e îmbrăcat în iederă cam doua treimi cu o tencuială a cărei culoare originală nici măcar nu o mai poţi bănui dar a cărei crăpături formează, împreună cu tulpinile iederii o reţea de vene stranii ca ale unui monstru mitologic sfârtecat de un duşman inimaginabil. Aproape te aştepţi să curgă sânge prin venele şi arterele acelea atât de ireale în realitatea lor. Pe fundal doar cerul atât de senin şi încins încât pare alb. Ca şi când şi albastrul s-ar fi topit de căldură. Dacă n-ar exista florile ai zice că toate culorile s-au ascuns în adâncuri. Nici nu poţi vedea detalii până nu intri în umbra pe care o aruncă, cu dispreţ parcă, zidul acela peste pavaj nereuşind totuşi să aducă răcoare. Poate că nu răcoarea era scopul. Apropiindu-te îţi laşi ochii să se odihnească şi astfel vezi mişcarea. Un guşter, verde de plictiseala ce-l stăpâneşte, încearcă o cartografiere a crăpăturilor care lasă să se vadă cărămida aşezată precum un mozaic cu model repetitiv. Acum încerci să-ţi aminteşti cu ce seamănă şi nu reuşeşti. Poţi vedea pietricelele din mortarul tencuielii prinse acolo pe veci. Pe care veci? Vor cădea curând ca şi suratele lor care au făcut-o de ceva vreme. Vor cădea probabil spălate de ploi sau duse de vânturi fără putinţa de a putea controla nici măcar direcţia următorului drum. Iedera se caţără cu trudă şi furie spre cer acaparând tot ce poate, înfigându-și micile, dar puternicele,  rădăcini în toţi porii zidului. Lupta pentru înălţare. Tu pentru cine te-ai înălţa? Sau pentru cine n-ai face-o? Apoi zăreşti o muscă prinsă într-o plasă de păianjen. Încă se zbate. Cine a pus-o să zboare pe canicula asta? Cine sau ce te-a mânat pe tine până aici? Înălţare sau zbor.
Încerci să ignori singurul detaliu esenţial şi care face ca toată această poveste, această călătorie să pară reală. Singurul detaliu care nu are ce căuta în acest tablou tocmai prin prisma realităţii lui concrete: fereastra. Cocoţată ciudat undeva între nivele, ca şi cum nu s-ar fi hotărât căruia dintre ele să-i aparţină, face notă discordantă cu tot ce o înconjoară datorită vopselei noi. E singura fereastră de pe peretele acesta şi singura dovadă că totuşi e o casă (?), că are totuşi… adâncime. Fără ea ai senzaţia că te afli în faţa unei foi de hârtie, a unui desen în două dimensiuni. Două dimensiuni? A noastră şi a lor? Ha. Merită să te gândeşti la asta pentru viitor. Fereastra deci. Vopsită proaspăt, cum ai băgat de seamă, în verde. Cu obloane de lemn vopsite la fel, dar a căror utilitate nu o vezi din cauza petuniilor multicolore de pe pervaz. E o fereastră mare dar care pare minusculă datorită, probabil, singularităţii şi asimetriei, intenţionate sau nu. Pare un ochi deschis spre lumi stranii şi de aceea senzaţia că zidirea ar putea fi o fiinţă fabuloasă căzută în lupta acerbă pentru ziua de mâine se adânceşte. Te întrebi ce taine se ascund în spatele ei, ce gânduri, ce sentimente, ce vise… Deşi ştii nu te poţi abţine să nu-ţi imaginezi reprezentaţii teatrale ascunse în spatele unei ferestre. A acelei ferestre. Ştii atât de bine perdelele de dantelă care de atâtea ori ţi s-au părut cortine peste lume. Întotdeauna te-a fascinat migala cu care au fost împletite. Ştii atât de bine covoarele grele ce acoperă parchetul de stejar aşezat ca un mozaic repetitiv. Cu ce seamănă oare? N-ai timp să-ţi răspunzi că te gândeşti la sofaua grea aşezată lângă uşă şi la scrinul din dreapta. Câte poveşti ar putea spune…
Revii la fereastra întredeschisă reflectând ciudat cerul şi un vârf de nuc bătrân. La fereastra verde cu rama lată contrastând cu tocul îngust pe care petuniile o fac să pară un ochi înlăcrimat. La fereastra cu feroneriile noi ce par dantelate în aramă. Cu obloanele deschise ca nişte pleoape crescute aiurea şi fardate în verde închis. La fereastra ca un ochi deschis spre altă lume, spre alte suflete şi uiţi de tot. Uiţi de pavajul ca un laitmotiv delirant. Oare cu ce seamănă? Uiţi de câinele reîntors la umbra aparent protectoare. Uiţi de gardurile grandioase ascunzând case şi grădini în paragină sau nu. Uiţi de strada lungă şi întortocheată sfârşită parcă într-un zid cu o fereastră. Uiţi de târgul în centru căruia te afli. Uiţi de munţii din jur, de marea din depărtare, de ninsori şi canicule, de frunzişuri şi nisipuri… Mai rămâne doar zidul cu tencuiala crăpată şi căzută dezvelindu-şi vulgar cărămizile. Mai rămâne iedera căţărându-se cu încăpăţânare spre înalt uitând şi ea de rădăcinile ce o reţin. Şi fereastra cu petuniile ei ca un memento al unui lucru de mult uitat. Doar călătoria ţi-o mai aminteşti. Călătoria cu ritmul ei de paşi târşiţi pe un pavaj de piatră cubică sub pălărioara trendy de pai, învelit în cămaşa de in cu pantalonii „treisfert” de denim şi sandale. Cu dorurile tale cărate în inimă, cu iubirea ta umplându-ţi sufletul, cu setea de frumos niciodată ostoită şi cu foamea ta de călătorie care te va face să mori de inaniţie oricât ai mânca. Uiţi de tot şi de toate păstrând reflectat în ochi-ţi verzi doar fereastra oglindită în alţi doi ochi verzi deasupra unei guri de cireaşă şi dorul te cuprinde din nou deşi strângi mâna aceea fină în palma ta. Întorci capul şi zâmbeşti oglindindu-ţi zâmbetul în cei mai mirifici ochi verzi străjuiţi de grâul copt al parului uşor rebel de parca ar fi fost răvăşit de un vânt imposibil sau de o noapte de amor, accentuând roşeaţa macului gurii şi uiţi de tot şi toate, uiţi de comedii şi drame, de lume şi caniculă şi te gândeşti că acum doar călătoria contează. Şi povestea contează. Povestea aceasta ce începe cu „a fost cândva, undeva…” şi care nu ştii cum se va termina. Dar o să afli. O să ştii, într-o zare îndepărtată în alte vremi. Şi atunci le vei spune şi lor. Până atunci strângi ferm dar delicat în palmă mâna aceea fină, mâna aceea izvor de mângâieri sublime, te mai oglindeşti o dată în adâncul ochilor verzi, mai săruţi o dată buzele roşii cu gust de cireşe şi porniţi mai departe prin poveste ursiţi de naiade şi satiri, cu focul dragostei în inimi şi cu visul unei ferestre verzi cu iederă, deschisă spre alte lumi, spre alte poveşti.

Alba Iulia 16.06.2015

Niciun comentariu: