joi, 30 octombrie 2014

Scrisoare de dragoste şi toamnă – duzi şi Bacovia




Dimineţi reci de sfârşit de octombrie. Atât de reci că cerul se transformă în cleştar. Tulbure sau clar, depinde de stările ce-l aprind. Pe mine dorul mă aprinde. Ba da, de tine. Dorul meu de tine mă aprinde făcându-mă să incendiez timpul. Ce frumos ar fi dacă aş incendia spaţiul. Spaţiul dintre noi. Să-l ard până la topire, la mistuire. Aşa cum mă mistuie dorul. Ştii duzii ăia doi de care îţi vorbeam prin primăvară? Încăpăţânaţi arbori. Nu vor să se lase desfrunziţi. Parcă vor să-i facă în ciudă toamnei. Sau iernii? Ar trebui să-i întreb. Tu ştii limba duzilor? Eu nu mă descurc. E prea guturală, parcă ar fi vorbită din rădăcini, parcă ar veni din pământ. Ea, limba duzilor, vine din pământ aşa cum şi eu vin de acolo. Şi vin spre înălţimile tale verzi. Verzi sau înverzite? Cred că de la ochii tăi mi se trage. Ochii mei de un verde al ierbii legate de pământ în ochii tăi de un verde al îngerilor legaţi de cer. Cum adică îngerii sunt albi? I-ai văzut tu? Îngerii mei sunt verzi. Nu, Iubito, nu sunt cai verzi. Caii n-au aripi. Sufletele lor au. Dar caii nu. Pegas nu era cai. Era UN cal mitic. Aşa că îngerii mei sunt verzi. NU, nu sunt marţieni. Dacă mă mai întrerupi o să tac etern. Foarte bine că nu crezi. Nici eu nu cred. Nu, nu cred nici că te iubesc. Asta o ştiu şi, mai ales, o simt. Deci, din pământ verdele ierbii mele se înalţă spre cerul verzilor tăi îngeri străpungând irealitatea norilor şi obligându-i spre ploaie. Am auzit că în toamna asta s-au supărat mai repede spre zăpadă. Poate se supără şi Moşu’ şi vine mai repede aducându-mi în sac un drum spre tine. Sau poate nu…
Duzii ăştia încăpăţânaţi, refuzând desfrunzirea de parcă ei ar hotărî soarta iernii şi a noastră. De la ei trebuie să luăm exemplu. N-ar trebuie să ne lăsam desfrunziţi de nimic. Nici de păreri, nici de amintiri, şi, cu atât mai puţin, de sentimente. Doar că iernile ne încearcă şi nu toţi avem tăria duzilor.
Nici vrăbiile nu se mai aud de ceva vreme. Doar duzii. Şi o cioară croncănind bacovian. Parcă aş fi într-o scriere a lui Poe. Nu, iubito, nu în corbul. Pentru că nu-mi place "nevermore". E prea trist. Cred că e cel mai trist cuvânt indiferent în ce limbă l-ai spune. E aproape la fel de trista ca tristeţea dacă ai pleca tu. Ştiu că nu pleci, dar încercând să fac un exerciţiu de imaginaţie... Zici tu că am prea multă? N-am să te contrazic. Nu vreau să ne certăm pentru atât. Nu, iubito. Nu vreau să ne certam nici pentru mai mult. De fapt nu vreau să ne certăm decât pentru filmul pe care îl vom viziona într-o seară ploioasă sau tare friguroasă, între doua bucăţi de eternitate în care vom face dragoste. Nu, nu mi se pare că durează o eternitate când facem dragoste. Atunci îţi ofer o bucăţică din eternitatea dragostei ce-ţi port. Mă întrebi când se va termina eternitatea asta? Asta ai întrebat? E simplu, se va termina când se vor termina veşniciile, doar că inima mea produce continuu noi şi noi veşnicii. Nu ştiu cât va bate inima mea. Aşa că...
Duzi răvăşind aerul rece în adierile vântului aşa cum mâinile tale îmi răvăşesc părul şi simţurile, sau cum buzele tale îmi răvăşesc buzele şi sufetul, sau cum sânii tăi îmi răvăşesc... sufletul... Îmi răvăşeşti sufletul... Zidind nesfârşiri de sentimente. Cum adică ce sentimente? Sentimente de drag, de bine, de dor, de iubire... Sentimente care împreună dau starea aceea supremă numită Dragoste. Nu, iubito. Ştii bine că la mine dragostea nu e un singur sentiment. Dragostea e mai presus. E totul. Da, dragostea e chiar şi noaptea, sau întunericul, dar, mai ales, e lumina. Şi, mai presus de orice, la mine dragostea eşti tu. Tu rebelă, tu tandră, tu copilăroasă, tu iubitoare, tu înger şi demon în aceeaşi fracţiune de eternitate, tu gândind, tu simţind, tu iubind. Ştiu că tu iubindu-mă. Ştiu.
Din nou despre duzi nedesfrunziţi în toamnă. Despre frig. Despre un soare mirific, dar fără dorinţa de a încălzi. Despre dragoste fără "nevermore". Stări de dor nebacovian. Am o curiozitate: cum ar fi scris Bacovia dacă te-ar fi cunoscut pe tine? Lipsea "Plumb" şi "Gris". Lipsea tristeţea din moină. Lipsea Bacovian. Cred că şi tristeţea are rostul ei. Decolorează lumea. O echilibrează. Nu putem pluti la nesfârşit prin ceruri de fericire. Trebuie, măcar din când în când, să ne mai şi târâm. Şi asta face tristeţea: ne învaţă târâşul.
Cioara asta mă aduce în pragul disperării. Parcă îmi smulge gândurile cu croncănitul ei. Măcar dacă ar croncăni a zăpadă. Nu aşa se spune: „ce croncăne ciorile astea, parcă cer zăpadă”? Sau era altfel? Habar n-am şi nici măcar nu contează. Noroc că-mi mai rămân gândurile alea îngheţate. Şi alea împlântate în suflet. Mă ridic să o gonesc. A câta oară? Nici nu apuc să mă reaşez că revine cam pe aceeaşi creangă cu acelaşi croncănit. Acum chiar mă duce gândul spre Lenore. Doar că duzii sunt aici. Duzii cu refuzul lor la desfrunzire. Duzii cu continuitatea lor. Duzii mei din primăvară până în toamnă şi invers. Duzii trecând prin timpuri şi anotimpuri. Aşa va trece şi dragostea mea prin timp. Doar spaţiul nu-l pot înşela.
Să ai câte o zi frumoasă în fiecare clipă a vieţii tale.

Alba Iulia 27-28.10.2014

Niciun comentariu: