luni, 30 decembrie 2013

Plecarea din mine




Ați avut vreodată nevoia acută de a pleca departe? Nu de a fugi, ci de a pleca. M-aş urca într-un tren şi aş pleca spre nicăieri ca să cobor apoi într-o gară pe care n-o cunoaşte nimeni. Aiurea. O cunosc cei ce au construit-o, cei ce-o folosesc. Ştiu. Dar n-o cunosc cei pe care eu îi ştiu. O gară mică, fără forfota vieţii cotidiene din oraşele sau satele nebune de cu zori sau nebune fără încetare. O gară în care să nu mă recunoască nimeni. Din nou tâmpenii. M-aş recunoaşte eu. Eu îmi ştiu trecutul. Eu ştiu cine am fost şi cine sunt. Îmi place să cred că ştiu şi cine voi fi (?). Şi atunci la ce bun evadarea asta dacă nu pot evada din mine, nu pot scăpa de mine nici o clipă. Nu mă înţelegeţi greşit, un mi-e urât cu mine. Nici rău. Mi-e greu uneori. Dar îmi doresc o escapadă în care să nu ştiu cine sunt şi nimeni să nu-mi poată spune.
Am obiceiul tâmpit să mă arunc cu capul înainte. N-am avut probleme mari din cauza asta, pentru că am avut mereu pe cineva lângă mine care să vegheze, care să nu mă lase să-mi fac rău singur. Dar ce o să se întâmple când nu o să mai fie nimeni să mă salveze de mine, de nerăbdările mele, de acel "ACUM" atât de stringent? Nu cred că aş face rău mare altora. Nu-mi permite formaţia. Îmi pasă prea mult ca să pot face rău. În cazul meu întrebarea nu e "a fi sau a nu fi?" ci "de ce îţi pasă doar de alţii şi de tine nu?" Credeţi că m-aş schimba acum? Am măcar o şansă să devin altcineva? Unul din cei mulţi pe care curentul îi poarta pur şi simplu prin univers? Câteodată regret că nu pot fi aşa. E singurul meu regret. Cred că mi-ar fi fost mai comod. Nu mai bine, clar nu, dar poate mai comod. Şi de fapt nu la asta se reduce o existenţă liniştită? La comoditate. M-am îngrijit tot timpul să le fie altora comod cu mine. Să ştie în permanenţă ce fac sau ce voi face, ce zic sau ce voi zice. Să ştie când se pot baza pe mine. Să fiu ca o carte deschisă. Apoi mi-am dat seama că lucrurile comode creează plictis. Lucrurile comode sunt plăcute o vreme pentru siguranţa care o inspiră. O inspiră, nu o dau. La fel şi oamenii comozi. Doar ca devin repede plictisitori. Şi atunci? Ce-i de făcut? Nimic. Doar să plec departe de mine o vreme. Aş vrea sa locuiesc în altcineva şi altcineva în mine. Poate m-aş lămuri ce e aiurea: eu sau lumea. Clar eu. Vorba lui Minulescu:
"Dar cum din Ei toţi numai Eu
Nu sunt ca Ei,
Am să mă duc
De voia mea la balamuc -
Şi fiindcă nu-mi va părea rău,
Cumintele voi fi tot Eu!..."
Doar că nu la balamuc trebuie să ajung, ci într-o gară mică, veche, uitată de lume şi chiar şi de trenuri. Ce se va întâmpla când nevoia aceasta de plecat din mine o să devină acută? Tentantă ideea de a pleca din mine fără scop, fără destinaţie, fără bagaje spre niciunde pentru nicicând. Am să vă ţin la curent.
Să aveţi o viaţă minunată.

Undeva în Austria 22.12.2013

Niciun comentariu: