duminică, 10 august 2014

Despre banal sau dragostea ca ingredient principa



- Gândeşte-te la ceva banal şi încearcă-mă, zic.
- Simplu: gătitul, zice
- Gătitul!? întreb foarte uimit. Gătitul zici că e un lucru banal?!? Gătitul e o simfonie supremă, mă aprind eu tot mai tare. Vrei lucruri banale? Călcatul hainelor, spălatul vaselor… Dar gătitul e o temă plină de culori, arome, mirosuri, sentimente şi poveşti… Atâtea gusturi amestecate pentru înfiorarea simţurilor, a tuturor simţurilor. Ai gătit vreodată cu dragoste? Să ştii că dragostea e ingredientul principal chiar şi în „banala” omletă, zic neputându-mă abţine.
- Asta-i tare, zice uşor ofuscată. Ia să aud cum găteşti tu o omletă cu dragoste.
E puţin ironică, dar doar puţin, aşa cum îi stă bine.
- Simplu, zic stăpân pe mine. Prima dată aşezi o tigaie cu dragoste pe foc.
- Tigaia e cu dragoste sau o aşezi cu dragoste? întreabă răutăcioasă.
- Dacă mă întrerupi des n-ai să mănânci astăzi, o dojenesc uşor. Când tigaia s-a încins torni cu dragoste puţin ulei. Să nu fie prea mult că iasă năclăită. Şi să nu fie de măsline. De floarea-soarelui sau eventual de palmier dacă ai. Ăsta pentru o tentă mai exotică, dar merge perfect de floare. Adaugi câteva felii de cârnaţi tăiaţi…
- Cu dragoste. Ştiu, mă întrerupe  din nou.
- Nu, zic uşor amuzat de răspunsul ce-mi vine. Cu cuţitul, dar pe acesta îl mânuieşti cu dragoste. Când e aproape gata adaugi câteva bucăţele de brânză tare, Cheddar, şvaiţer, parmezan, Pecorino Romano, etc. Eu prefer şvaiţerul. Mai laşi câteva secunde apoi adaugi ouăle bătute cu dragoste şi în care ai strecurat un bulgăre mic de brânză grasa, Feta, Brie, Brânză în burduf. Alegerea mea: Brânză în burduf. Câteva fire de cimbru şi oregano, sau orice alte condimente îţi fac placere, dar nici prea multe şi nici prea mult.
- Aşa, cu dragoste, zice.
Zâmbesc.
- Ştii că dacii numeau cimbrul “cinuboila” şi îl foloseau atât în alimentaţie, cât şi ca medicament, iar oregano, care la noi mai e cunoscut şi ca sovârf, îşi trage numele din greacă: oros = munte și verbul ganousthai = a face plăcere? Aşa. Amesteci totul tandru şi laşi să se rumenească, în funcţie de gust, mai tare sau mai puţin. Scoţi omletă din tigaie şi o aşezi pe farfurie după care o garniseşti cu frunze de ceapa verde tocate şi felii de roşie peste care ai stors ferm dar cu dragoste puţin suc de lămâie şi ai presărat piper. Dacă brânzeturile nu sunt sărate poţi adăuga aici un praf de sare.
- Mmmm… Îţi e clar că după omletă asta merge nişte tutun? zice cu un aer ce se vrea superior, doar că în ochi îi citesc mulţumirea că e aici, acum…
- Tutun nu. Eu cel puţin nu. Dar merge bine un fresh în care arunc dezinvolt nişte cuburi de gheaţă, torn cu dragoste nişte brandy, şi aşez tandru deasupra două frunze de mentă.
- După bomba asta calorică ar merge puţină mişcare, zice privindu-mă provocator.
- Cum vrei tu şi apoi mâncăm, zâmbesc topindu-mă ca untul în tigaie…

Alba Iulia 04.08.2014

Niciun comentariu: